Het weeshuiswerk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van jantiene Bertine - WaarBenJij.nu Het weeshuiswerk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van jantiene Bertine - WaarBenJij.nu

Het weeshuiswerk

Door: jantiene

Blijf op de hoogte en volg jantiene

27 Februari 2008 | Ghana, Tamale

Ja laat ik daar even het een en ander over vertellen want daar ben ik immers voor hier. Hoe ziet zo’n dag er daar nou eigenlijk uit. Nou er zijn twee diensten de morning en de afternoon. De morning dan werk je van ja niet schrikken van acht tot één en de afternoon van één tot zes. Al moet je deze tijden wel een beetje ruim denken.
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar ik kom hier altijd te laat en ik ga altijd eerder weg. Ja, ik voel me hier best schuldig over omdat ik zo toch echt niet ben, maar het lukt me gewoon niet om op tijd te zijn. Maar als ik er eenmaal ben zet ik me wel voor honderd procent in als ik me omgekleed heb want die kinderen die kunnen me er wat van. Dat ze zelf de hele dag door andere kleren aan krijgen kan ik niks aan doen. Maar als ik rond half negen de slaap uit mijn ogen heb gehaald en ik wakker genoeg ben worden de kinderen gewassen en gaan we ze aankleden om dan naar de playroom te gaan om daar een heleboel lol te maken.
Rond half tien ja dan is eindelijk iedereen in de playroom en kunnen we er met z’n allen een gekkenhuis van maken. Rond half elf krijgen de baby’s eten en worden ze gewassen. Rond elf uur krijgen de kinderen hun papfles en gaan ze daarna op de pot voor zo’n kleine dertig minuten. Dit is echt niet te doen voor die kinderen ze slaan elkaar of liggen al te slapen voordat ze in bed liggen.
Helaas weten sommige kinderen niet helemaal wat de bedoeling is van de pot. En zitten er alleen maar op en plassen in een boogje op de grond. Maar daar heb je de mop voor en de grote reinigingsbeurt voor. Na het lange zitten op de pot worden ze weer gewassen en krijgen ze eindelijk schone kleding en luiers om en gaan ze naar bed en mogen wij naar huis als de kinderen in bed liggen.
Als je dan als afternoon shift komt dan wacht je tot de kinderen wakker worden en loopt de playroom langzaam vol. Dan hou je ze bezig totdat ze eten krijgen. Dit krijgen ze meestal rond half vijf, ligt eraan of er geen light off is want dan moet alles voor het donker gebeuren en zijn ze ineens heel snel. Na het eten gaan ze weer even half uurtje op de pot zitten en worden ze gewassen en aangekleed om naar bed te gaan.
Het werk bestaat dus vooral uit moedergevoelens kweken en de kinderen vertroetelen en wassen en eten geven. Iets wat de meeste mensen niet van mij zouden verwachten dat het me zo goed afgaat. Dus Bianca als je de kleine brengt hoef je je geen zorgen te maken dat ik die vieze poep luier niet kan verschonen want dat kan ik echt wel.

  • 27 Februari 2008 - 21:05

    Claudia:

    Hey Jantientje!!
    Wat leuk dat je zo lekker bezig gehouden wordt daar ;-). Ik ben zelf ook weer terug in NL en vertoon momenteel studie-ontwijkend gedrag, hihi. Ja, moet toch effe bijlezen! Ik had op Curacao niet zoveel zin in internet, maar hier heb ik geen honden (of vriendje) in de buurt om mee in de tuin te rollen. Maandag begin ik ook weer met werken bij VWA, en ja hoor, meteen 5 dagen haha.. beetje jou gaan missen daarzo.
    Nou, hopelijk krijg je niet weer malaria en vind je het straks jammer om weer weg te gaan. Die kinderen zijn erg schattig. Lekker hè, die zon! Geniet ervan!
    Groetjes, Clau.

  • 28 Februari 2008 - 11:16

    Erica:

    Ha die Jantine,
    onder het motto: beter laat dan nooit hier een reactie uit Apeldoorn.

    je bent wel weer lekker bezig daar hé.
    allelei onduidelijkd met voetbalwedstrijden, hippo's zoeken en vinden! op het dak slapen, je lek laten prikken en ziek worden en dan o ja, ook nog een beetje(?) werken.
    Het lijkt je goed te bevallen daarzo.

    Geniet ervan!
    Groetjes
    Erica


  • 04 Maart 2008 - 16:14

    Blanke Spleet:

    Heeeeeeeeeeee Jantientjeeeee

    Zit hier lekker achter internet en ik lees jou pagina! Ik wil die foto van Red en zijn dochtertje echt hebben!!!!Nou nog veel plezier, ik bedoel zo een reisje in je uppie is niet niks en ga opzoek naar je innerlijke zelf! das trouwens de Tip van de dag!


  • 08 Maart 2008 - 18:02

    Elly:

    He jantiene!

    Wat leuk zeg, de zorg dragen voor die weesjes.. bij mij in huis wonen ook een paar mensen die dat hier in kaapstad doen. IK kan alleen maar zeggen, respect!

    xxx

  • 23 Maart 2008 - 16:51

    Lies:

    jan owrd tijd voor een update!Ga je lekker mee woensdag;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jantiene

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 27447

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 28 Augustus 2014

Vrijwilligers werk in Thailand

30 Januari 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: